Door: Willem Wijman
Zaterdag ochtend ging de wekker weer vroeg voor de roeiers. Om 8 uur was er afgesproken om op de Haukes te verzamelen en vanaf daar gezamenlijk naar Zwartsluis te vertrekken. Met de Vrijbuiter en de Zeeschuimer gingen we op pad. Na ongeveer 1 uur en 45 minuten rijden kwamen we aan bij de kranen in Zwartsluis. Als een van de eerste konden we de sloepen te water laten. Nadat de trailers weggebracht waren, alle spullen voor in de sloepen terecht was, en alle mensen weer bij de sloep waren, zijn we van de kraan richting de start gaan roeien. Vlak voor vertrek stapte een roeier van de Twirre bij ons in om de overtocht te kunnen maken. Een paar honderd meter verderop lag de startplek al. Na het aanmeren was er tijd voor koffie, thee en voor sommige wat gezonde spanning. Om 11:00 zou het palaver van start gaan wat door technische problemen iets vertraagd was. Wanneer het palaver afgelopen was vertrokken de meeste teams richting de sloep omdat de eerste sloep om 12:00 van start zou gaan. De opstelling van de Zeeschuimer bestond uit: Sjoerd op BB4, Henry op SB4, Martijn op BB3, Ralph op SB3, Ronnie op BB2, Dick op SB2, Willem op BB1, Biem op SB1 en Arjan Lakeman als stuurman. Arjan was onze inval stuurman van de vereniging Quo-Vadis. Voor Ralph was dit ook een bijzondere dag aangezien het zijn eerste wedstijd was. Vlak voor de start hebben we de commando’s doorgenomen die gebruikt zouden worden en er werd een plan gemaakt voor de start procedure. De dames in de Vrijbuiter startte als 14e om 12:06:30 en de heren in de Zeeschuimer als 57e om 12:28:00. In totaal deden er 63 sloepen mee en werd er elke 30 seconde gestart. De langzame sloepen waren eerst, en de snelste als laatste, heren en dames sloepen startte door elkaar.
Om 12:28 ging voor ons het start signaal. Met vijf korte krachtige slagen voeren we over de startlijn richting de kolksluis. Hier was het te krap om met zijn alle door te roeien daarom ging heel stuurboord en bakboord 4 eruit en bleven bakboord 1 tot en met 3 door roeien. In de sluis konden we weer een paar slagen met zijn alle maken voordat we nogmaals met 3 roeiers onder de brug door moesten. Nu was de race echt begonnen. Het eerste stuk was over het Zwarte Water naar het westen richting Genemuiden. Het tempo zat er goed in, met een gemiddelde snelheid boven de 10,5 km/uur. De eerste keerboeien waren dan ook al binnen 15 minuten gepasseerd. Nu was het weer terug richting de sluis waar we gestart waren. Dat we aankwamen bij de sluis moesten we inhouden van de stuurman omdat er geen ruimte was om de Snurk in te halen. Op de hielen van de Snurk zijn we door de sluis gevaren, en dat we eenmaal de ruimte hadden ging de kracht er weer op. Tegelijkertijd kwam de Moby Dick oplopen. Met drie sloepen op een rij zijn we door Zwartsluis heen gevaren. Net na de bocht zijn we er voorbij gegaan, en ging ook de Moby Dick ons voorbij. Onder de weg door kwamen we langs de MU20, een zustersloep van de Zeeschuimer. We dachten ze ingehaald te hebben maar helaas moesten we de plek weer terug geven omdat we anders de boei niet konden ronden weer terug het Zwarte Water op. De route ging nu naar het zuid oosten richting Hasselt. Het tempo was iets gezakt naar de 10 km/uur. Toch bleven we inlopen op de sloepen voor ons. Na een lange strijd hebben we uiteindelijk toch de MU20 gepasseerd. Ook kuiken sloepen als de Mighty Mo en de Octopus hebben we hier achter ons gelaten. Bij het keerpunt zaten we vlak achter de Polyester, deze wilden we net na de bocht inhalen. Helaas zat de Azorean High vlak achter ons. De stuurman van de Azorean zat naar ons te schreeuwen dat we aan de kant moesten en blokkeerde ons waardoor wij niet de inhaal manoeuvre konden maken, op de Polyester, die we voor ogen hadden. Het resultaat hiervan was dat we tussen de Polyester en de wal in kwamen te zitten, hier was het krap en ondiep. Biem gaf meerdere malen aan dat hij grond voelde met zijn riem. Omdat het zo krap was zijn onze riemen met die van de Polyester tegen elkaar aan geklapt, gelukkig zonder schade er aan over te houden. Na wat uitingen van ontevredenheid kregen we uiteindelijk toch meer ruimte van de stuurman van de Polyester en waren we met een paar klapjes bij ze vertrokken. We hadden wat tijd goed te maken dus iedereen ging er weer vol tegenaan. Het was nog een lang recht stuk terug naar de kolksluis. Ondertussen bleven we sloepen inhalen waaronder de Stielen Bear. Even later kwamen we ook onze dames tegen in de Vrijbuiter die we van een afstand hoorde joelen. Het was nu nog een aantal honderd meter tot de kolksluis, ofwel de finish. Arjan de stuurman zag dat er een gat viel aan de bakboord kant van het veld en gaf aan dat we moesten knallen. Met volle kracht hebben we enorm veel sloepen in gehaald vlak voordat we bijna haaks de bocht om moesten richting de sluis. Tijdens deze inhaalactie kwamen we langs de Grutte Bear, we konden zien dat zij hun best deden om ons voor te blijven. Helaas voor hun was dat onbegonnen werk. Dat we bij de laatste bocht aankwamen zat er nog één sloep tussen ons en de finish, het dames team van de Murk. We dachten dat we er niet meer langs konden gaan totdat de stuurman van de Murk ons een brul gaf dat we er langs mochten. Dit was het laatste sprintje dat we deden voordat we weer onder de brug door gingen, de sluis door gingen en over de finish heen kwamen.
Het hele veld kwam samen net na de finish, en na enige tijd lagen de sloepen netjes langs elkaar aan de wal. De Zeeschuimer en de Vrijbuiter hebben we naast elkaar gelegd en gezamenlijk hebben we genoten van een hapje en een drankje in de felle zon. Even later zijn we weer vertrokken richting de kranen om daar op ons beurt te wachten om de sloep weer op de trailer te tillen. De dames hadden ons zo gek gekregen om de Vrijbuiter te slepen naar het kraanpunt. Nadat de sloepen weer op de trailers stonden zijn we naar de tent gegaan om de prijsuitreiking af te wachten.
Met de Zeeschuimer hebben we 12,78 km afgelegd in 1:16:20 met een gemiddelde snelheid van 10,04 km/uur en een wattage van 77,97 Watt. Dit was goed voor een 7e plaats in het algemeen klassement en een 3e plaats in de vrije klasse.
Recente reacties