Geschreven door: Willem Wijman
Zaterdag ochtend was het weer vroeg verzamelen om ons klaar te maken voor de eerste Hoofdklasse wedstrijd met de Zeeschuimer. Rond 8 uur waren Ralph, Jurgen, Dick, Henry, Biem, Peter en Willem present om de trailer aan de Prommenz bus te koppelen en om te controleren of alle benodigdheden in de sloep aanwezig waren.
Zodra alles op orde was zijn we vertrokken richting Harlingen. Onderweg hebben we gezamenlijk een kopje koffie gehaald bij Breezanddijk waarna we weer door gereden zijn richting de haven in Harlingen. Aangekomen in Harlingen konden we vrijwel direct naar de kraan toe rijden om de sloep te water te takelen. Net nadat de Zeeschuimer in het water lag werd het druk bij de kraan doordat de veerboot van Terschelling aangekomen was met zeven Terschellingse sloepen aan boord.
Rond 12 uur zijn we met het team rustig richting de sloep gegaan om voor te bereiden op de wedstrijd. Ondertussen begonnen de eerste teams met inroeien en werd het gezellig in de haven. De eerste start was om 12:45. Er werd met 3 sloepen tegelijk gestart, dus ondanks we startnummer 42 hadden, waren we erg snel al aan de beurt. In onze startgroep zaten West Arvada en Mata Hari. Terwijl er afgeteld werd voor onze start kwam in de verte de Mata Hari pas aan roeien, zij waren 20 seconden te laat.
Vanaf de start hadden we een mooie strijd met de West Arvada maar uiteindelijk hadden wij de overhand. Met z’n zessen scheurde we aan de riemen en gingen we de eerste paar kilometers 10,9 km/uur. Met dit tempo pakten we direct de eerste sloepen voor het keerpunt in de haven. Bij de keerboei ging bakboord uit en trok stuurboord de sloep de bocht door, dit in combinatie met de stuurkunsten van Peter zorgde ervoor dat we gelijk nog een sloep inhaalden. Achter ons zagen we drie sloepen waar het minder goed bij ging, zij raakten met de riemen in elkaar en konden niet meer roeien aan een boord waardoor ze veel kostbare tijd verloren.
Na het keren hadden we wind tegen waardoor de snelheid behoorlijk terug liep. Ondanks dat bleven we sloepen inhalen. Drie dames teams waren hevig aan het strijden met elkaar en Peter stuurde de Zeeschuimer er zo tussendoor waardoor we amper vaart hoefden te minderen. We waren nu op een derde van de route en hadden al +-20 sloepen ingehaald.
De haven van Harlingen moest plaats maken voor de Waddenzee. In een rechte lijn zijn we richting het noordoosten gevaren en moesten we golven, wind en stroming trotseren. De heenweg hadden we de wind en stroming mee wat er voor zorgde dat de sloep weer met een rap tempo door het water ging. Peter zocht zorgvuldig de juiste plek op waar we het meeste profijt van de stroming hadden en riep opeens: “Er zitten er nog maar 7 voor ons!” Dit motiveerde ons om door te blijven strijden. Na driekwart van de wedstrijd kwamen we bij de laatste keerboei, vanaf hier was het nog zo’n 4 kilometer richting de haven met wind en stroming tegen. Het was zwaar maar toch werd het aantal sloepen voor ons minder.
Aangekomen bij de haven werd het water weer rustiger en begon de Zeeschuimer weer snelheid te pakken. Het gat met de laatste sloep voor ons werd kleiner en kleiner, helaas was het gat te groot om ze voor de finish nog in te kunnen halen.
Uiteindelijk zijn we als 2e over de finish gekomen met een tijd van 1:40:49 wat goed was voor een vermogen van 78,26 Watt. Na de race hebben we besloten om Jurgen gauw aan de kant af te zetten en door te roeien naar de kraan zodat we als een van de eerste de sloep op de trailer konden kranen. Nadat de sloep weer op de trailer stond hebben we gezamenlijk een drankje gedaan en de wedstrijd nabesproken. Met blaren, spierpijn en een voldaan gevoel zijn we weer terug naar huis toe gegaan en kunnen we terugkijken op een mooi resultaat voor onze eerste wedstijd in de Hoofdklasse.
Recente reacties