De derde wedstrijd van het seizoen. Na geweldige resultaten behaald te hebben in de vorige twee wedstrijden, vertrekken wij vol goede moed naar Zaandam om daar deel te nemen aan de 18e editie van Slag om de Zaan. Wij zijn, in dit geval het bijna volledige damesteam en ik, om 7.25 uur bij Fré waar de sloep wordt aangekoppeld. De reis naar Zaandam begint, Nadine bestuurt als een ware trucker de bus inclusief aanhanger met daarop de Vrijbuiter. De Zeeschuimer laten we vandaag thuis, omdat we de vrijbuiter precies twee keer kunnen vullen. Eén keer met het damesteam en Biem als stuurpersoon en één keer met het herenteam en Peter als stuurmens.
Met een kleine omweg door wegwerkzaamheden staan we keurig om 8.45 uur onder de kraan. We zijn één van de eerste sloepen, wat ons de tijd geeft om op het gemak koffie te drinken en de door de dames zelfgemaakte lekkernijen te eten. Ondertussen is Willem ook aangekomen en even later zijn Peter en Henry er ook. Vanaf 11.00 uur starten de dames sloepen en terwijl wij wachten tot de dames weer terug zijn, verschijnen ook de laatste heren.
Met een keurige tijd van 1.36.32 op de klok verschijnen zij weer bij de koekfabriek, stuk van de wedstrijd, maar blij met hun tijd verlaten de dames de sloep om plaats te maken voor de heren.
Na allemaal een zenuwenplasje gedaan te hebben stappen we rond 13.45 met het herenteam in de sloep. Alle voetenbankjes nog even afstellen, jezelf installeren en kort nog even inroeien. Om 14.00 uur starten de eerste herensloepen. Elke minuut starten er twee sloepen, om 14.10 zijn wij samen met ’t Kromhout aan de beurt, een grote zware tien riemer die er na het startschot wonderbaarlijk vlot vandoor gaat. 500 meter met wind mee naar het eerste keerpunt, daar ligt ’t Kromhout al volledig voor, maar doordat deze sloep niet makkelijk de bocht omgaat, kunnen wij hem daar direct weer voorbij. Ook pakken we daar de Splitcase die in de start voor ons zat. Vanaf hier krijgen we een hele poos wind tegen, maar goed getraind als we zijn beuken we daar lekker tegenin en halen we met enige regelmaat een sloep in. Aan stuurboordzijde passeren wij een mooi monumentaal pand wat ooit nog door de schilder Claude Monet is geschilderd.
We passeren de Bernhardbrug, waar we toch aan twee kanten door bleken te kunnen roeien en vervolgens de spoorbrug waar bakboord de riemen moest laten lopen. Nog enkele honderden meters tot de volgende brug, de Willem Alexanderbrug en snel daarna de Coenbrug, waarna we Zaandam verlaten en Koog aan de Zaan inroeien. Het uitzicht verandert hier van leuke oude Zaanse huisjes en moderne appartementengebouwen, naar wat meer industrieel. Door de harde winde leken de hier normaal zo aanwezige luchten van diverse voedsel fabrikanten deze keer wat minder.
In de Kuil met uitzicht op de ZOR (Zaanlandse Olie Raffinaderij) ronden we de boei aan bakboord, waarna we enkele honderden meters verder stuurboord uit het Kalf in gaan. Het Kalf zit normaal niet in de route, maar omdat de Zaanbrug tussen Wormer en Wormerveer wordt gerenoveerd, en we die dus niet kunnen passeren, is het Kalf extra toegevoegd. In het Kalf zien we een oud schip dat de naam Zeeschuimer draagt, als we die voorbijvaren gaan we richting de boei van het Kalf, die ligt vlag voor de ophaalbrug Haaldersbroek. Terug door ’t Kalf richting de Duyvis fabriek (helaas geen pinda lucht), halen we voor de bocht naar stuurboord nog bijna de Easedale in. Helaas hebben zij de binnenbocht, waardoor we weer iets achter raken en ze helaas net niet kunnen passeren voor de Julianabrug. Daarna volgt de Zaanse Schans, waar we uitzicht hebben op de Molens; Mosterdmolen de Huysman (niet op de foto), Houtzaagmolen de Gekroonde Poelenburgh, Verfmolen de Kat, Oliemolen de Zoeker, Houtzaagmolen het Jonge Schaap, Lattenzager het Klaverblad (niet op de foto) en Oliemolen de Bonte Hen (niet op de foto). Terwijl we de prachtige molens passeren, zien we ook kans weer enige sloepen in te halen. Door naar het keerpunt, dat ligt vlak voor het Bartelsluisje, dat stamt uit 1733. Na het ronden van de boei passeren we Zeepziederij de Adelaar, een prachtig monumentaal pand uit 1896, waarna de smerig stinkende zetmeel, glucose en vezelfabriek van Tate en Lyle volgt. Op naar Zaandijk, waar langs de route een aantal prachtige monumentale Zaanse huizen staan. Daarna naar de Julianabrug, we passeren nog enkele sloepen. Voorbij de machinefabriek van Duyvis-Wiener gaan we stuurboord uit richting de Coenbrug. Wetende dat we op de terugweg zijn roeien we gestaag door. Vervolgens de Willem Alexanderbrug, met direct daarna De Toog aan de Zaan, een gezellige horecagelegenheid, waar we vanaf het terras worden toegejuicht door toeschouwers. Nu nog de spoorbrug en daarna de Bernhardbrug en we krijgen de finish weer in zicht. Met onze laatste krachten zien we kans nog voorbij te gaan aan Rotterdammer 2. Nog een Paar slagen en de toeter klinkt; we zijn gefinisht in 1.29.32, goed voor 68,36W per roeier.
Na een korte uithijgsessie, voelt Biem als eerste weer voldoende kracht in zijn lijf om de sloep te verlaten en onze welverdiende fles kruidenbitter in ontvangst te nemen. Bij terugkomst in de sloep wordt deze meteen soldaat gemaakt. Nu is het onder het genot van een biertje nog even wachten op de kraan. Na het kranen, besluiten een aantal heren naar huis te gaan en blijven alleen Biem, Willem en ik over om de prijsuitreiking af te wachten. Onder het genot van nog enkele biertjes kletsen we gezellig bij met roeiers van andere teams. Dan begint de prijsuitreiking, na de goeie resultaten van vorige week, hadden we er natuurlijk al op gehoopt, maar nu bleek het toch echt waar!!!! De Heren haalden hun eerste echte prijs binnen, tweede in de tweede klasse!!!
Dit werd beloond met een schitterende Zaanse molen, die wij zorgvuldig in bescherming hebben genomen, om deze geheel intact mee naar de thuisbasis te nemen.
Wat een geweldige dag en wat hebben we genoten!!
Recente reacties